De flesta av oss är medvetena om hur viktigt det är att byta till vinterdäck på vintern, så att man inte glider av vägen när det råder halt väglag. Men det är också viktigt att byta till sommardäck när temperaturen höjs - det har nämligem stor betydelse för både din säkerhet och din plånbok.
Bättre väggrepp
Sommardäck har en jämnare yta och färre spår än vinterdäck. Sommardäck har även ett hårdare gummi - och allt detta bidrar till en trevligare körupplevelse när vägarna är torra och varma. Sommardäck ger även bättre grepp när det inte är kallt väder och frost på vägarna.
Bilen använder mindre bränsle
Hårdare däck och färre lameller minskar friktionen med vägen - det betyder alltså att bilen använder mindre bränsle när sommardäcken är på. Det är svårt att säga exakt hur mycket det handlar om, det beror på olika faktorer men en undersökning visar upp till 10 % mindre bränsleförbrukning.
Dina vinterdäck slits snabbare på sommaren
Som vi skrev tididgare är vinterdäck mycket mjukare än sommardäck. Detta för att vinterdäck ska kunna vara flexibla på hala vägar under vintern, men en stor nackdel är att de slits mycket snabbare på torra och varma vägar. Så själva bränleförbrukningen är kanske inte ett lika starkt argument som att behöva betala flera tusenlappar för nya vinterdäck.
Det kan vara svårt att säga exakt när det är bäst att byta till sommardäck men från den 1 december fram till den 31 mars är det krav på vinterdäck, om det råder vinterväglag (snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen). Därefter är det alltså fritt fram att byta till sommardäck, det vill säga om det inte råder vinterväglag. Ta alltså hänsyn till vädret och väglaget - temperaturen och vädret i Sverige kan variera, inte minst under våren. En sista tumregel är att byta till sommardäck om temperaturen når 7 grader, så följ prognoserna.
Tänk på att det ofta blir fullt upp på verkstäderna när värmen slår till och kravet på vinterdäck inte längre gäller. Om du vill vara säker på att få en tid kan det vara smart att beställa däckbytet med lite framförhållning.
Kom ihåg att dubbdäck bara är tillåtna mellan den 1 oktober fram till den 15 april (om det är eller befaras bli vinterväglag). Så se till att få en tid hos oss i god tid, så att du inte kör runt med otillåtna däck.
Vinterdäck är markerade med M+S (Mud + Snow) på sidan av däcket. Det ska också finnas symboler med snöflingor på ett berg samtidigt som däcken ska vara markerade med EU:s säkerhets- och miljömärke. Det finns även ett hastighetsindex i form av en bokstav, till exempel ett P som betyder att bildäcken max får köras i 150 km/h. Om du ska till Tyskland och köra på Autobahn eller någon annanstans där det är fri fart, ska du vara noggrann med att hålla dig till den hastighet som dina däck är begränsade till.
För säkerhets skull rekommenderar vi att du har två uppsättningar bildäck. Riktiga vinterdäck är en trygghet som ger bättre väggrepp i snö och is.
Kom ihåg att kontrollera däcktrycket varje gång du tankar eller minst en gång i månaden.
Är däcktrycket för lågt glider inte däcken som de ska, men ännu värre är att de får sämre väggrepp när däckytan inte får konktakt med vägen. Om däcktrycket är högt blir däckytan för hård och oflexibel samtidigt som däcken får mindre kontakt med vägbanan.
Du ska också tänka på däckens mönsterdjup. Enligt lag ska mönsterdjupet vara minst 1,6 mm men det rekommenderas att däckdjupet ska vara mer än 3 mm. Ju mindre mönsterdjup ju längre bromssträcka. Nya däck brukar ha ett mönsterdjup på 7-8 mm.
Har du funderat på att skaffa året-runt-däck? Detta måste du veta först.
Allround-däck eller året-runt-däck rekomenderas inte för det svenska vinterklimatet och är därför förbjudna som vinterdäck. Året-runt-däck har alltså inte de egenskaper som krävs för vintern samtidigt som de slits mycket snabbare på sommaren jämfört med sommardäck, eftersom de har vissa egenskaper som liknar vinterdäck. Vi rekommenderar därför att du byter mellan vanliga vinterdäck och sommardäck.
Ibland förväxlas även året-runt-däck felaktigt med vinterdäck utan dubb - så kallade friktionsdäck.
Så ser du skillnad på vinter- och sommardäck
Har du köpt en begagnad bil och undrar vilka däck som sitter på? Eller undrar du kanske vilken typ av däck som mekanikern monterade på vid senaste verktadsbesöket?
Ett bra tips är att titta om det finns en märkning med "M+S" (Mud + Snow), som sitter på sidan av däcket, vilket står för vinterdäck. Men eftersom andra typer av däck även markeras med M+S-märket kan du leta efter en annan markering med en snöflinga och en alptopp. Utomlands är till exempel snöflingemärkta "året-runt-däck vanliga men de uppfyller inte svenska krav på vinterdäck.
Det viktigaste är att dina däck är godkända enligt reglerna från Transportstyrelsen.